bg header aangepast

Het jaar is krap drie maanden oud. Normaal zijn de eerste maanden van mijn jaar rustig. Ik werk met de cliënten die ik al een tijdje heb, neem meer tijd voor bijscholing (boeken, studiedagen en vooral teleclasses van ICD) en bedenk wat ik de rest van het jaar wil gaan veranderen/vernieuwen/uitbreiden.

Dit jaar is anders. Het begon meteen in volle galop in januari met mijn vaste afspraken, aangevuld met twee nieuwe intakegesprekken, twee basistrainingen over hoarding in Delft, en het tijdrovend afsluiten van een moeizaam en ongezond traject met een cliënt. Februari was al niet veel anders: nog meer aanvragen voor intakes, advies, trainingen en de vraag of mijn basistraining opgenomen mocht worden in het curriculum van een opleidingsinstituut van de publieke sector. Ik moest "nee" zeggen tegen een verzoek om hulp, omdat de afstand te groot en de opdracht te onzeker was. Geen tijd om daar extra werk en reistijd in te steken. Maart: idem dito, met als extra cadeautje hernieuwd contact en nieuwe afspraken met een cliënt van twee jaar geleden die inmiddels is verhuisd en met de handen in het haar zit. Het is een behoorlijk eind van huis, maar de vorige samenwerking was zó plezierig dat ik dat graag doe. Daarnaast ben ik voor een hoardingtraject in Canada (!) gevraagd als extern adviseur. Afspraken via skype, met een webcam, vergroten mijn werkgebied tot compleet andere werelddelen! En ja, tussendoor heb ik zowaar ook nog vrije dagen gehad en genoten van allerlei leuke activiteiten. Balans werk-privé is zó belangrijk!

De komende 2-3 weken geef ik lezingen en trainingen in Hoorn, Medemblik, Kampen, Deventer en Amersfoort, naast de gewone afspraken en mijn vrijwilligerswerk voor ICD. Als de rest van dit jaar zo doorgaat, is mijn boekhouder vast héél blij met mij ;-)

Zo'n volle agenda heeft wel consequenties. Het werk in en om huis moet opnieuw verdeeld worden. Opruimen, de was draaien, koken (en de keuken opruimen!), vuilnisbakken naar de straat rijden en wat er nog meer moet gebeuren: iedereen in mijn gezin zal zijn en haar steentje moeten bijdragen. De zware boodschappen worden voorlopig elke week aan huis bezorgd (heerlijk, kan het aanbevelen!), zodat er nog maar een keer per week melk en verse groente/fruit bijgehaald hoeft te worden.

En op zich is zo'n herverdeling van taken gezond. Voor onze kinderen, die op deze manier leren dat iedereen mee mag en moet werken om de boel draaiend te houden. Ze leren vaardigheden aan die ze nodig hebben als ze op kamers gaan of anderszins op zichzelf gaan wonen. Er moet beter gepland worden (ma-ham, zijn er nog schone onderbroeken?) en ze krijgen verantwoordelijkheden voor hun eigen en andermans welzijn. En die herverdeling is ook heel goed voor mijzelf: leren accepteren dat ik niet alles zelf hoef te regelen of doen, dat anderen dat ook prima kunnen en daarin ook flexibeler en minder perfectionistisch worden. Want neem van mij aan: als organizer neem ik vaak meer hooi op de vork dan goed is en denk ik ook nog dat ik het beter kan! Geen beter recept om je gezin te laten afhaken: dan dóe je het toch lekker zelf?

En als dingen dan een keer in de soep lopen: so what?

Voor vandaag heb ik al heel wat klussen van mijn lijst kunnen strepen, maar eentje staat nu met stip op 1: een weekje vakantie inplannen eind april/begin mei. Want een volle agenda kan ik alleen volhouden als "bijtanken" óók op mijn lijstje staat.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Het Kompas

yourganize kompasHet Administratie-Kompas is een handzaam boekje, waarin je alle essentiële informatie over je huis, huishouden en huisgenoten bundelt.Alle gegevens zijn in een ogenblik te vinden. Handig voor jezelf, maar onmisbaar in geval van nood, als een ander zijn weg moet vinden in jouw administratie.

Meer info? Klik hier

 

D'ruitdaging

druitdaging
D'ruitdaging is een ludieke, vrolijke en motiverende manier om overbodige spullen je huis uit te werken. In de maand oktober krijg je dagelijks een kleine of grotere opdracht om je te helpen afstand te doen van spullen die je niet meer nodig hebt. Het is een jaarlijks terugkerend evenement en de deelname is gratis. Meer lezen?

 

Yourganize Yournaal

tip

Het Yourganize Yournaal is vanaf 2006 een bron geweest van handige tips, top-tien lijstjes, achtergrondinformatie over organizing en de nieuwste diensten van Yourganize. Per 1 mei kun je je niet meer apart abonneren. Toch op de hoogte blijven? Klik dan op de RSS-feed (oranje icoontje rechtsboven op de homepage) of like de Facebook pagina van Yourganize. Lees hier de artikelen die in de afgelopen periode geplaatst zijn.