header 2018 def

31 oktober: Hoarding neigingen 


Op de allerlaatste dag van D’ruitdaging 2019 mag ik schrijven over het onderwerp dat me zo na aan het hart ligt: Verzameldwang of hoarding.  

Hoarding is een psychiatrische stoornis, waarbij de cliënt veel spullen verzamelt of bewaart, ongeacht de economische waarde. Hij of zij heeft erg veel moeite om spullen te laten gaan, dat leidt vaak tot stress en angstige gevoelens. En heel vaak hangt deze stoornis samen met een of meer andere aandoeningen en stoornissen, als depressie, ADHD, autisme, angststoornissen, verslavingen of persoonlijkheidsstoornissen.  Hoarding komt ook vaak voor in bepaalde families, het is erfelijk, maar dat betekent niet dat jij het automatisch hebt als je oma wel een problematische verzamelaar was. Hoarding kan alleen worden vastgesteld door een psychiater of psycholoog, na intensief onderzoek. Je kunt dus niet zomaar van jezelf zeggen dat je aan hoarding leidt, zonder dat daar medisch bewijs voor is. 

Dat wil dus zeggen dat je niet meteen aan hoarding leidt als je het moeilijk vindt om op te ruimen of om spullen weg te doen. Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn. Misschien heb je het financieel niet ruim en ben je erg zuinig op wat je hebt. Misschien maak je je ernstig zorgen over het milieu en wil je daarom niet zomaar van alles wegdoen. Misschien ben je erg handig en wil je allerlei dingen nog repareren, alleen tsja, het komt er maar niet van. Het woord hoarding wordt dan wel eens gebruikt om aan te geven dat je het lastig vindt om afstand te doen van je spullen. “Oh, ik ben écht een hoarder hoor”, heb ik wel eens horen zeggen. Dat is dan heus niet altijd het geval, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook geen prettig gehoor vindt, dat gekoketteer met zo’n ernstige aandoening. 

Mensen met hoarding problematiek kunnen terecht bij een gespecialiseerd therapeut, bijvoorbeeld een cognitief gedragstherapeut, die hen helpt om gedrag en overtuigingen te veranderen. Als dat samengaat met thuisbegeleiding door een gespecialiseerde professional organizer, kunnen goede resultaten worden bereikt. Al moet ik er eerlijk bijzeggen dat dat om een minderheid gaat. 

Heb je moeite om je spullen onder controle te houden en heb je géén hoarding stoornis, dan kan een professional organizer je heel goed helpen. Dat kan door begeleiding ter plaatse, of virtueel, waarbij je begeleiding krijgt op afstand, met videogesprekken. Kijk voor het eerste bij www.nbpo.nl. En kijk voor de virtuele begeleiding op www.virtual-organizers.nl. Daar zitten getrainde en gecertificeerde organizers voor je klaar! 

  

30 oktober: Het duwtje in de rug 

We zijn bijna aan het einde van D’ruitdaging 2019. Misschien heb je deze maand flinke stappen kunnen zetten in je huis. En misschien vond je het nog best moeilijk om op te starten en heb je een duwtje in de rug nodig.

Dat kan op meerdere manieren: 

  1. Prik een vast moment in de week of per dag waar je met je opruim-uitdaging aan de slag gaat. Wanneer heb je de meeste tijd, zin en energie? Maak daar gebruik van.  
  2. Je hoeft niet te wachten op “zin”. Zin kun je maken, zei mijn moeder vroeger al, en hoewel ik het tóen een stomme uitspraak vond, had ze stiekem wel gelijk. Ook al begin je met een lang gezicht, als je eenmaal bezig bent, gaat het vaak gemakkelijker en sneller dan je denkt. Controleer jezelf maar eens met een stopwatch. Als je denkt dat je minstens een half uur nodig hebt om je aanrecht leeg te maken bijvoorbeeld, zul je zien dat je vaak veel sneller klaar bent. Dat zorgt ervoor dat je ánders naar klussen gaat kijken. 
  3. Maak een afspraak met een vriend(in) als iemand aan wie je verantwoording af legt. Stuur een berichtje met “ik ga nu beginnen met...” En stuur dan een fotootje of een berichtje als je klaar bent. Dat kan ook via skype, al moet je dan weer oppassen dat je niet te lang blijft kletsen. 
  4. Zet een kookwekker op een kwartier. Ga aan de slag en probeer de klus af te hebben voor de pieper gaat. Maak de klussen klein en “te doen”. Ben je nog niet halverwege als de pieper gaat, dan heb je nog te grote klussen.  
  5. Zet de kookwekker nóg een keer op een kwartier 😉 
  6. Zet muziek op en spreek met jezelf af dat je een hele cd, of minstens 3,4,5 nummers bezig blijft met die ene klus. Een soort stoelendans. Gebruik prettige muziek met een lekkere beat. Dat brengt je vanzelf in een goede stemming en flow. 
  7. Werk, als dat kan, samen met anderen in je huis. Met een partner of met kinderen. Samen een kwartiertje of half uurtje aan de slag werkt motiverend! En iedereen is verantwoordelijk voor hoe het huis eruitziet tenslotte dus dan mag je ook van iedereen een bijdrage verlangen. Woon je alleen, dan kun je misschien eens een vriendin vragen om erbij te zijn als je met een lastige klus aan de gang moet. Daarna drink je gezellig samen een pot thee leeg. 
  8. Beloon jezelf na afloop. Dat kan met een kop koffie, met even een paar bladzijden lezen in een boek, met een kwartiertje wandelen of in de zon zitten, of zelfs met een paar centen in een spaarpot stoppen. Zo heb ik zelf ooit een naaimachine bij elkaar gespaard. 

Heb jij nog andere ideeën hoe je jezelf kunt aansporen tot actie? Ik hoor ze graag van je! 

Succes! 

29 oktober: Muziek en films 

Internet en bedrijven als Netflix, Disney, Spotify en anderen maken het ons gemakkelijk om snel een leuke film te kiezen of de muziek te luisteren waar we op dat moment zin in hebben. Je kunt vaak je eigen lijsten samenstellen of je laten verrassen. 

Als jij hiervan ook gebruik maakt, zeg dan es eerlijk: hoe vaak pak jij nog echt een dvd uit de kast, of stop je een cd in de speler? En is álles wat je daar nog van hebt nog even relevant voor je? Wat ben je ontgroeid? 

Kijk online of er bij jou in de buurt tweedehandswinkels zijn voor digitale media, waar ze je spullen nog willen inkopen. Stel je er niet te veel van voor, wat jij er tien of twintig jaar geleden voor neertelde, krijg je er bij lange na voor niet terug. Maar het is altijd meer dan niks. 

En oh ja: LP’s kunnen onverwacht wél weer wat opleveren. Doe die dus niet zomaar naar de kringloop als je een flinke collectie hebt staan die je niet meer afspeelt. Die eerste uitgave van de Beatles zou je prettig kunnen verrassen ;-) 

28 oktober: Het kruidenrek

Hoe vol staat je kruidenrek? Gebruik je alles? Ruikt het nog fris en goed, ziet het er nog mooi groen uit? Of zit er een dikke laag vettig stof op de dekseltjes omdat je die potjes al jaren niet meer gebruikt en is de bieslook inmiddels vaalgeel geworden? Lekker uitmesten en beperken tot wat je minstens eens per twee weken gebruikt. 

27 oktober: Schrijfmateriaal 

Oh help, dit gaat mij ook pijn doen. Ik ben dol op mooie pennen, mooie notitieboeken, inkt, stickers, kaarten, het maakt niet uit. In elke nieuwe stad waar ik kom, word ik als een mot door een kaarsvlam aangetrokken tot winkels met schrijfspullen. Weet inmiddels beter wat ik wel en niet écht gebruik, dus koop nu niet vaak meer te veel, maar het is wel mijn zwakke punt. De laatste vakantie in Regensburg was wat dat betreft echt gevaarlijk 😉 

Goed, vandaag: test je pennen, stiften, alles waar je mee kunt schrijven en wat je binnen bereik hebt. Doe rigoureus weg wat niet meer werkt. Probeer je afval te scheiden. Voor de duurdere pennen: kijk of je nog nieuwe vullingen/stiften ervoor hebt of kunt kopen. Dat is beter voor het milieu dan al die goedkope plastic rommel.   

Hier verdwijnen steeds meer de goedkope reclamepennen uit de lades en het potje op de plank in de keuken. Er blijven minder pennen maar van betere kwaliteit over. Die leveren uiteindelijk ook minder afval op. En al helemaal als je net als ik meer en meer met vulpen gaat schrijven, die je bijvult uit zo’n fraaie glazen inktpot. Ik kan nog járen vooruit 😉 (En heej, als je nog een vulpen hebt liggen die je niet meer gaat gebruiken...ik houd me aanbevolen!)